II. jakost
Ušetřete peníze a myslete na planetu
Katalogové číslo EUG 0638271
Víceúčelový letoun Rafale je po typu SAAB JAS-39 Gripen posledním národním evropským letounem, který vznikl v jedné zemi primárn...
Celý popisZa nákup tohoto zboží získáte 4 bodů do věrnostního programu.
Osobní odběr | Datum doručení | Cena dopravy | |
---|---|---|---|
![]() |
Osobní odběr v naší prodejně | v pátek 6. 6. | 39 Kč |
![]() |
GLS - Výdejní místa včetně boxů - DOPORUČUJEME | ve čtvrtek 5. 6. | 49 Kč |
![]() |
Balíkovna | ve čtvrtek 5. 6. | 65 Kč |
![]() |
PPL výdejní místa | ve čtvrtek 5. 6. | 65 Kč |
![]() |
Zásilkovna | ve čtvrtek 5. 6. | 69 Kč |
Doručení na adresu | Datum doručení | Cena dopravy | |
![]() |
Balíkovna na adresu | ve čtvrtek 5. 6. | 85 Kč |
![]() |
DPD | ve čtvrtek 5. 6. | 89 Kč |
![]() |
PPL | ve čtvrtek 5. 6. | 95 Kč |
![]() |
GLS - Na adresu | ve čtvrtek 5. 6. | 95 Kč |
Termíny doručení závisí na aktuální situaci a kapacitách přepravních společností.
Víceúčelový letoun Rafale je po typu SAAB JAS-39 Gripen posledním národním evropským letounem, který vznikl v jedné zemi primárně pro potřeby daného státu. Rostoucí složitost i finanční náročnost moderních bojových letounů znamenají, že se od sedmdesátých let evropské země spojují při vývoji a výrobě těchto strojů a ty proto vznikají v podobě mnohonárodních projektů se všemi výhodami i nevýhodami. To ostatně měl být i případ letounu Dassault Rafale, který byl původně vyvíjen jako francouzský příspěvek k evropským projektům nových bojových letounů. Jenže další spolupráce na společném evropském typu se pro Francii stala nemožnou, protože zatímco ostatní státy zapojené do později vzniklého letounu Eurofighter měly zájem o širokou dělbu vývojových i výrobních kapacit, neboť si žádný z nich neuchoval kompletní schopnost vývoje moderních letounů, u Francie tomu bylo naopak. Dlouhá řada bojových letounů rodiny Mirage sloužila nejen ve Francii, ale i v desítkách zahraničních zemí a francouzský průmysl proto i v době vývoje nového letounu disponoval schopnostmi kompletního vývoje a výroby. Zapojení do evropského programu by proto nutně vedlo k poklesu těchto schopností a pravděpodobně i poklesu leteckého průmyslu jako celku. Navíc byla Francie jedinou zemí, která požadovala jeden letoun schopný ve více verzích nasazení jak z pozemních základen, tak i z palub letadlových lodí. Došlo tím k zásadnímu technickému rozkolu mezi Francií a ostatními partnery, kteří požadovali letouny optimalizované pro jiné úkoly a pro něž nebylo omezení hmotnosti pro palubní nasazení tak zásadní. I proto se Francie rozhodla ze společného projektu vystoupit a ve vývoji pokračovat samostatně. Z experimentálního projektu ACX se stal samostatný francouzský model Rafale, který vznikal již v době kdy v USA probíhala soutěž ATF na nový bojový taktický letoun páté generace. Ve firmě Dassault se ale rozhodli jít požadavkům na pátou generaci letounů naproti jen částečně a nadále upřednostňovat aerodynamické vlastnosti a snadnost obsluhy i nízké údržbové náklady. Výsledný letoun prokázal, že národní projekt je mnohem levnější, časově rychlejší, avšak co do schopností rozhodně ne horší nežli mezinárodní projekt v podobě modelu Eurofighter. Pro Francii proto bylo velkým zadostiučiněním, když byl Rafale zalétán o několik let dříve než prototyp Eurofighter. Stejně se dostal dříve i do řadové služby a dosáhl většího exportního rozšíření.
Ve Francii se Rafale stal prakticky univerzální platformou vojenského letectva, vedle níž jen dožívá stále se zmenšující množství letounů Mirage 2000D a 2000-5F, které čeká nahrazení. V případě námořnictva je letoun již dlouhodobě jediným útočným prostředkem. Jen ve Francii proto Rafale nahradil šest typů letecké techniky určených původně pro různé úkoly, což vypovídá o jeho univerzálních schopnostech pro vzdušný boj, likvidaci cílů na zemi a moři či průzkum nebo elektronický boj. Letounu Rafale se daří i na exportních trzích a v provozu bude u čtyř evropských letectev a dalších mimo Evropu. Francouzská administrativa dokázala letouny prodat i díky absenci zahraničních komponent, a tedy i nutných souhlasů třetích stran, což je jedním z hlavních problémů projektu Eurofighter. I přes všechny přednosti musí letoun na trhu soupeřit s nastupující pátou generací v podobě strojů F-35 a nově i dalších. Jenže vývoj páté a nyní šesté generace je finančně tak náročným, že na samostatnost musela Francie poprvé v historii rezignovat a spojit se do projektu FCAS. Rafale je proto dost možná posledním národním letounem v Evropě.
Katalogové číslo | EUG 0638271 |
EAN | 9788076481145 |
Jazyk | česky |
Žánr | encyklopedie, knihy, naučná literatura, zbraně a válečná technika |
Počet stran | 52, 50 |
Datum uvedení | 2025-05-15 |
Autoři | Fojtík Jakub |
Vydání | 1 |
Nakladatel | Jakab Publishing s.r.o. |
ISBN | 978-80-7648-114-5 |
Ušetřete peníze a myslete na planetu
Prohlížejte a vybírejte hračky v online katalogu
Už zítra můžete nakupovat za výhodnější VIP ceny a sbírat Pompo body, se kterými dále ušetříte. K narozeninám od nás dostanete dárek v podobě poukázky a máme toho pro vás připraveného mnohem víc.
Rezervované zboží máte nyní přidané do košíku.
V košíku vyberte osobní odběr na prodejně a překontrolujte vybranou prodejnu, poté dokončete objednávku.
Následně vyčkejte na informační e-mail / SMS s informací, že zboží máte připravené na prodejně.
Moje prodejna
Potřebujete poradit s výběrem?
+420 315 557 899(Po–Pá 7:30–15:30)